Välkommen till Musik Direkt - Gävleborg


 

MUSIK DIREKT GÄVLEBORG 2017 

Gilla oss på facebook | Följ oss på Instagram Följ oss på twitter

SISTA ANMÄLNINGSDAG VAR 19 FEBRUARI 2017

Speldatum 2017:

TBA - Deltävling 1

TBA - Deltävling 2

9 apr - Regionfinal - Gävle Teater

24-27 maj - IMAGINE SWEDEN RIKSFINAL Uddevalla


Har du några frågor?
Hör av dej till:
 
Vikarierande Projektledare
Viktor "Slim Vic" Zeidner
Tel/Sms: 073 - 851 77 57
E-post: slim@slimvic.net
 Besöksadress: Silvanum, Kungsbäcksvägen 32, 802 67 Gävle
  
Lotta Hellsten
Producent                                                                                                     
Tel: +4626-15 59 57
Sms: +4670-516 59 57                                                          
E-post: ann-charlotte.hellsten@regiongavleborg.se
 

 

Trumset: Premier Gen-X
Cymbaler: Zildjian A-Custom
Basrigg: Ampeg BA-115T Combo eller EBS GORM Combo
Gitarrsystem: Line6 Pod XT med FBV Shortboard
Elpiano: Yamaha P-250

Detta är vad som kommer att finnas på plats. Instrument och allt extra som önskas tas med av artisterna själva.
Jury 2016
Bollnäs:
Tomas Östergårds - arrangör, musiker och projektledare Musik Direkt
David Lehnberg - musiker och producent
Maria Strand - arrangör 
Frida Scar - musiker
Maja Simonsson - musiker
 
Sandviken:
Tomas Östergårds - arrangör, musiker och projektledare Musik Direkt
David Lehnberg - musiker och producent
Maria Strand - arrangör 
Frida Scar - musiker
 
Alla i juryn har mängder av erfarenheter från musiklivets alla hörn. De är låtskrivare, artister, musiker, producenter etc inom en mängd olika genrer.

Juryns erfarenheter och personliga smak väger dock mycket lätt i jämförelse med jurykriterier. Juryordförande ser till att alla jurymedlemmar håller sig till kriterierna.

Jurykriterier

Musik Direkt är öppen för musik av alla genrer och bedöms enligt följande kriterier. All bedömning skall ställas i relation till olika genrers och stilars förutsättningar.

1. Musikalisk kvalitet, 1-10 poäng
Här bedömer juryn det musikaliska materialet och hur det framförs, som t ex hur skicklig man är på sina instrument, samspel, sound, balans, intonation, ensemblekänsla osv. Kort och gott; det skall låta bra!

2. Kommunikation och utstrålning, 1-5 poäng
Här bedömer juryn uttrycket och hur musiker/grupp lyckas med att verkligen nå ut till publiken. Att kunna kommunicera med musik är särskilt viktigt i Musik Direkt.

3. Originalitet och personlig tolkning, 1-5 poäng
Här bedömer juryn originalitet och personlig tolkning, oberoende av om man framför egna kompositioner eller andras musik. Covers är OK men rena efterhärmningar belönas inte i Musik Direkt.

4. Sceniskt helhetsintryck, 1-5 poäng
Här bedömer juryn om framträdandet är välrepeterat, genomtänkt och väl förberett. Det kan gälla programmets sammansättning, hur man kommer in, startar, övergångar, hur man slutar eller annat som har med själva showen att göra

På länsfinalen kommer förstapriset delas ut att delta i riksfinalen som i år hålls i Uddevalla under Kristi himmelsfärdshelgen.
Vi kommer också att dela ut andra spelpriser.
Vikarierande projektledare 2017
Viktor Zeidner
Tel/sms: 073-8517757
E-post: slim@slimvic.net

Projektledare
Tomas Östergårds
Tel/sms: 072-518 58 80
E-post: tomas.ostergards@regiongavleborg.se 

Postadress: Kulturutveckling, Region Gävleborg, 801 88 Gävle
Besöksadress: Silvanum, Kungsbäcksvägen 32, 802 67 Gävle
  
Lotta Hellsten
Producent                                                                                                     
Tel: +4626-15 59 57
Sms: +4670-516 59 57                                                             
E-post: ann-charlotte.hellsten@regiongavleborg.se
 
 

 

Vi samarbetar med:
 
Bollnäs Kulturhus

Kulturcentrum Sandviken

Gävle Teater
Några länsfinalvinnare genom åren...
 
2015 SAGA SKÖNBLOM

2014
FANNY HANSEN
 
2013
KONES
 
2012
 Gustaf Lindstein 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2011
Duo M/E
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2010 Black Coffie Quintet
 
 
2009 Viwes
 
 
2008  Armonia

2007 Rapid Action
2006 Michaela Stridbeck
2005 Scaramanga


Soundcheck – ett sista tillfälle att repa eller?

När man har en spelning så har man oftast en soundcheck innan, eller åtminstone en ”linecheck”. Vad är den till för? Är det att man ska ha ett tillfälle att köra genom låtar man är osäker på, eller är det för att se till att man kan genomföra sin spelning med de bästa tänkbara förutsättningarna?

Allt för många gånger har vi upplevt att soundcheck tar onödigt lång tid, att det inte händer något konkret på scenen, då ljudtekniker ofta förutsätter att band vet vad de ska göra på scen, och att de vet helt hundra hur de vill ha sin lyssning, och att efter en halvtimmes soundcheck så tror tekniker att bandet är nöjda för de har fått generöst med tid på scen för att stämma av sina önskemål. Men då är det inte helt ovanligt att bandet i logen sitter o säger ”jag hörde f-n ingenting”, vilket är helt orimligt.

En soundcheck är till för att man ska se till att man hör sig själv och de andra musikerna. Repar gör man i replokalen.

 

Spelordning: Oftast soundcheckar man i omvänd spelordning, dvs. att de som spelar först soundcheckar sist och vise versa.

 

Utsatt soundchecktid: Man blir oftast tilldelad en soundcheck tid innan man kommer till spelningen. Då bör man vara där en god stund innan och har sett till så att allt funkar och är iordningställt. Stämt instrument, kollat sladdar, sett till att man har fräscha batterier, kollat ut vart man ska stå på scenen och satt ihop trummor etc. men man får vara beredd på att det inte börjar i exakt utsatt tid, saker brukar strula o så. Men att man är där själv och är beredd.

 

Under soundcheck: Var inte blyg, för en dialog med ljudteknikern om hur ni vill ha det, han/hon är där endast för din skull! Även om ibland det känns som att bandet är där för att serva ljudteknikern.

 

Ordna inställningar: Man bör ha en klar bild i huvudet hur man vill ha gitarrförstärkaren inställd om det är en gemensam backline, eller om man har sin egen med sig att man snabbt kan se till att den låter som man vill. Och när man har kollat av sitt gitarrljud och är nöjd inte står och småspelar. Det sinkar bara och alla blir less. Då väntar man på att teknikern ber en att spela så att han kan se till att utljud och scenljud låter så bra som det går.

 

Egen lyssning: På lite större ställen så har man ofta möjlighet att ha en egen medhörning. Där man kan ställa sin lyssning individuellt. Men på lite mindre ställen och med mindre riggar kanske man får dela lyssning med en spelkamrat. Och under soundcheck ska man se till att man har en bra ljudbild i sin egen lyssning. Då ska man tex. Som gitarrist ha riktat gitarrförstärkaren så att den spelar för öronen och inte för knäna. Och för dem andra. Att man ser till att man hör sin gitarr bra redan från förstärkaren med den volymstyrka som stället tillåter.

 

Mer v/s mindre: Många gånger då musiker bara ber om mer och mer av allt i monitorerna så blir det oftast pannkaka av allt, man står med sina ”gula proppar” och tycker allt låter luddigt och svagt. Då är första tipset att skaffa sig ett par bra öronproppar som dämpar linjärt över frekvenserna och inte som dem gula som mest dämpar diskant och låter dovt.

Antingen gjuter man ett par, som är absolut bäst, eller så köper man ett par på musikaffären som är gjorda för musik, eller så har apoteket billiga bra proppar som inte dödar diskant och ljudvolym så att man måste ha vansinnigt starkt på scen. Har man då ett par sådana proppar som är anpassad för musik och inte verkstad så har man först bra möjlighet att få en bra lyssning. Och sen kan man tänka på att hellre sänka saker i monitorn än att höja allt, ju mindre man har i monitorn, ju tydligare hör man.

 

Efter soundcheck: skriv av alla inställningar på förstärkare och pedaler och dyl. så att när det ska riggas om till erat gig att man ställer in precis så man hade på soundcheck, snabbt kollar av så att allt låter som det ska och sedan håller sig tyst. Man förlorar väldigt mycket effekt om alla står och småspelar och sen sätter det igång. Om alla håller sig tysta, går av scenen i ca 5 min. med tyst från scenen och sen kommer upp och bara kör hundra på en gång så för åskådaren ett mycket bättre intryck av spelningen. Allt känns proffsigare.

så ska man försöka att ”städa av” sin utrustning så snabbt som möjligt. Så att nästa band (om det finns något) kan få ställa i ordning sin utrustning för sitt soundcheck.

 

Efter spelning: så ska man försöka att ”städa av” sin utrustning så snabbt som möjligt. Så att nästa band (om det finns något) kan få ställa i ordning sin utrustning för sitt gig.

Ska man lämna kvar utrustning över natten så bör man kolla med personalen att det är okej, och vilken tid man kan hämta på nästa dag, så att det är någon som jobbar och kan öppna.

 

Personer/roller:

Ljudtekniker (FOH) –  Sköter utljudet vid mixerbordet.

Ljustekniker –  Sköter scenljuset, oftast från mixplats.

Monitortekniker – vid större konserter så finns ofta det en dedikerad monitortekniker och mixer på scenen som ställer in scenljudet i monitorerna. Vid mindre arrangemang är det oftast FOH-tekniker som sköter om både utljudet och scenljudet.

Roddare, stagehand, scencrew, mikman – Hjälper till att bära och se till att allt funkar på scenen.

Arrangör –  Den som har det totala ansvaret för arrangemanget.

Scenchef –  Har övergripande ansvar för scenen.

Konferencier – Den person som från scenen presenterar arrangemanget 

 

Ordlista:

Soundcheck - Där man kollar så att allt låter som det ska, på scen och från scen till publik

Linecheck – Lite snabbare variant av en soundcheck, ofta på festivaler, innan gig bara, oftast endast      scenljud

Backline – Förstärkare, trummor och micar etc.

Handinstrument – Gitarrer, basar, keybords & cymbaler etc.

Medhörning (monitor) – Små vinklade högtalare som man har sin egen lyssning i.

Linebox – En liten dosa som man ofta kopplar in bas, syntar och akustiska instrument i.

F.O.H. (front of house) – Mixplats, FOH  R. = höger sett från mixplats

Stage R/L – Stage R = höger sett från scenen. Oftast tvärtemot FOH

Wedge – Annat ord för medhörningshögtalare, eftersom oftast är medhörningarna vinklade.

XLR-kabel – Mickabel, tre-polig.

Tele-kabel – ”Gitarrsladd”

Rca – Vanliga stereosladdar, ofta röd/svart el. röd/vit. Röd markerar oftast R

F – Right = Höger

L – Left = Vänster

O/H – Over head = överhängsmickar för tex. Trummor.

Minitele - ”Hörlurs-sladd”

Loge – Artistens ”kryp in” innan och efter gig där man kan förvara sina instrument och kläder under Get in – När man förväntas att dyka upp för att få information.

Load in – När man ska lasta in utrustningen, ev. med hjälp.

Gage – Ersättning för spelningen. SKA vara förhandlad om innan!

Gig – Spelning.

System – Medhörningssystem. Hur många separata lyssningar man kan få.

Strap – Gitarrband så att gitarren kan hänga över axeln.

Gaffa – Bred kraftig tejp, används till allt. Ett måste på varje scen.

Backdrop – Tygskynke som hängs i scenens bakkant, ofta med bandets namn eller logotyp på.

Backstage – Område bakom scenen där endast personal och artister har tillträde.

Trumpodie – En liten upphöjd scen på scenen dedikerad för trummor.

Decibel – Förkortas oftast db och är den enhet som används för ljudstyrka.

Ekvivalent värde i db – Används för att ge ett medelvärde på ljudstyrkan under en konsert. 

Merchandise – T.ex. T-shirts, CD, badges som säljs av artisten.

Dimmer – Apparat som styr ljusstyrka och styrs via ljusbordet

Olika ljuskällor – Led, Par 64, Blinders

Arrangeras av Kulturutveckling

Gävleborg                                                                                                               Kulturutveckling tillhör Region Gävleborg. Vårt uppdrag är att stödja länets musikliv genom att producera och förmedla konsertturnéer, musikfestivaler och musikprojekt till länets musikarrangörer. Musik Direkt genomförs i samarbete med lokala arrangörer.

Kontakta oss


Tomas Östergårds

Region Gävleborg
801 88 Gävle

072-518 58 80

tomas.ostergards@regiongavleborg.se

Open Modal

Årets tävlande

Här listar vi alla som hitills blivit godkända för att tävla i årets tävling.

ALMA
Brian Tarquin
Charlie Smith
Emma Staaf
Hidir Inci
Himlens nyanser
Mohammed Ali Elmi
Nextopia
Victor H Crowfeather

Nyheter från Gävleborg