Välkommen till Imagine - Västernorrland


Musik Direkt - Imagine 2018

Snart dags att anmäla sig till Musik Direkt - Imagine 2018. Anmälningsverktyget öppnar 8 november.

Har du frågor så kontaktar du Jörgen Åslund 070-6887170 eller mailar till jorgen.aslund@musikvasternorrland.se alt. hakestrad@gmail.com

 

 

Jörgen Åslund - Hakestrad Produktion
Hullsta Gård 69-75
88131 Sollefteå
070-688 71 70
hakestrad@gmail.com
jorgen.aslund@musikvasternorrland.se

Scenkonstbolaget Musik
Ulrica Bergerhag
Box 105
851 03 SUNDSVALL
Besöksadress: Tonhallen, Universitetsallén 24
Musik Västernorrland inom  Scenkonst Västernorrland AB står bakom Musik Direkt och samarbetar med Hakestrad Produktion och SENSUS, när det gäller genomförande, juryrekrytering och delar som har med priser i Länsfinalen att göra.
 
I övrigt så så samarbetas det med Kulturförvaltningar, Musikföreningar, Ungdomsgårdar och andra arrangörer såsom Folkets Hus, som finns omkring dom festivalplatser som väljs från år till år.
Av 25 Riksfestivaler vi deltagit i har grupper från länet varit 1:a pristagare 8 gånger och turnévinnare 5 gånger. 1993 belönades gruppen Dean Hardgroove med en miniturné till Belgien och året därpå 1994 var jazztrion Bess Trio en av de tre grupper som tog hem 1:a priset. 1996 var det dags för 1:a pris igen och då genom duon ”Slagblock” från Härnösand. Uppföljaren lät inte vänta på sig utan 1997 körde ”Bruse” praktiskt taget över allt och alla med att vinna både Musik Direkts Riksfestival och den svenska finalen av Nordens Talang, som var ett samarbete mellan Musik Direkt och Sveriges television i Göteborg. Till finalen 1998 tog sig tungrockande trashbandet ”Engine No. 9” och belönades med en inbjudan till ”Wästgothafestivalen” i maj 1999. År 2001 arrangerades själva Riksfestivalen i Härnösand och då var det dags för vokalkvartetten LEJA från Sollefteå att sälla sig till 1:a pristagarna, och den bedriften upprepade också Andreas Viberg från Ullånger 2004 i singer/songwriter-genren. 2006 vann Jesper Norberg kammarmusikpriset och fick spela i Virserum och Musik i Kattegatt. 2007 var det  gruppen Kraa som kunde belönas med två spelpris – Urkult i Näsåker samt Folk på Fästning i Kristianopel. One man Freak Show med Fredric Johansson från Åmynnet utanför Övik blev Västernorrlands 6:e Riksfestivalvinnare 2008, nummer 7  blev Beatrice Aurore & the Make Believe Mimers från Sollefteå/Kramfors 2010 , och värdiga vinnare och i senaste upplagan 2011 blev folkmusikduon Algot från Gottne/Mellansel, som också kammade hem 1.a priset i den internationella tävlingen Imagine Festival i Bryssel. 2014 var det dags för Josefin Larsson från Övik att bli tilldelad spelpris på Sommarmelad Fiesta i Göteborg.


Musik Direkt - tävling? På vilket sätt då?

Jo så här är det - själva tävlingsmomentet består i att framföra ”levande musik” inför publik och bedömningen grundar sig på fyra olika kriterier. Musikalisk kvalitet, Kommunikation & utstrålning, Originalitet & personlig tolkning samt Sceniskt helhetsintryck. Det handlar alltså om att framföra levande musik med allt vad det innebär när det kommer till scenagerande såväl som publikkontakt. Ett tips är att tävla inom den musikstil som man kan bäst och spela dom instrument man behärskar väl. Det viktigaste är dock att man kan känna att det är roligt att vara med i MUSIK DIREKT. Utanför bedömningskriterierna finns givetvis också regler som du kan läsa om här:

MUSIK DIREKT – REGLER 2017

• Musik Direkt är öppet för alla musikstilar och alla musiker mellan 13-21 år, och för att vara med i Musik Direkt 2017 får du vara född tidigast 1995 och senast 2003.
Detta inkluderar även ev. ackompanjatörer och dirigenter. Vid tveksamma fall kontakta din länsarrangör.

• Minst hälften av gruppens medlemmar skall vara boende i det län där man medverkar. Man får anmäla sig och delta i maximalt 2 akter. Vid tveksamma falla kontakta din länsarrangör.

• Från och med sista anmälningsdag skall eventuellt utbyte av enstaka gruppmedlem eller ändring av sättning godkännas av respektive länsarrangör. Byte av gruppmedlemmar från länsfinal till riksfestival godkänns normalt inte.

• I Musik Direkt har varje akt 10 min speltid till förfogande på scen inklusive presentationer och mellansnack.

• Förinspelad musik – backing tracks - för sing/playback, är tillåtet.

• Medverkande akter får vara hur stora som helst, men för att kunna avancera till Imagine - National Final får man vara högst åtta medlemmar per akt. Till Riksfestivalen kan man som akt maximalt kvalificera sig två gånger.

• Du/din grupp måste vara beredd på att ert framträdande kan spelas in på video och att ni med största sannolikhet kommer att fotograferas. Materialet kan komma att publiceras på Musik Direkts- och Imagine - National Final´s hemsida, länsarrangörens facebooksida och användas för pressinformation till media.

• Du/ni måste följa den hederskodex som antagits.

OBS! Vi förutsätter att alla som deltar i Musik Direkt ställer upp utan krav på ekonomisk ersättning från arrangörer, radio och TV. Resor och uppehälle i samband med Imagine betalas av länsarrangören. Musik Direkt står inte för fickpengar eller mat i samband med resorna. 

PRISER

I Musik Direkt består priserna i först hand av att avancera till nya spännade speltillfällen. Från Del-tävlingarna så går sammanlagt 9-10 deltagande akter vidare till Regionfinal. Från Regionfinalen går sen bara en enda akt vidare till Imagine Sweden - National Final. I Länsfinalen så finns det också förutom att åka till Imagine Sweden, ett annat pris som delats ut under flera år -  Sensus-priset, som är ett utvecklingspris och innebär att ett band/solist får en hel dag i Sensusstudion i Sundsvall. Från år till år så kan andra priser kan också komma ifråga som kan handla om festivalspelningar o.d. 

Att få åka till Imagine Sweden National Final är dock att betrakta som 1:a priset, men eftersom där finns en del festivalarrangörer som gärna plockar åt sig finns där totalt ca 8-10 olika speltillfällen som delas ut som pris. Den akt som gör bäst ifrån sig enligt bedömningskriterierna vinner 1.a priset som även 2017 består i ett deltagande i den internationella Imagine Festival 2018 med deltagare från flera länder. Sverige har vid 3 av 4 tillfällen vunnit 1.a pris i denna internationella tävling. Förrutom detta så delas nischade spelpriser ut som handlar om både festivalspelningar inom och utom Sverige. Dessa pristagarna är lite i händerna på vad festivalarrangörerna vill ha. Urkult och Station Gatufesten är två festivaler i länet som under flera år delat ut nischade spelpriser på Riksfestivalen. Även för att vinna ett nischat spelpris till en festival, krävs att man mäter upp mot bedömningskriterierna.

Backline består sedan många år tillbaka av POD:ar för både gitarrer och bas, digitalt piano samt ett hybridsystem av akustiska trummor och digitalt ljud. Det är en Roland TDW20-modul som med trigg-mikar är ihopkopplat till ett Yamaha Power Special set. Detta innebär en kompromiss för alla musiker men det har visat sig vara ett fungerande upplägg i ett sånt här festivalsammanhang och alla kan vara säkra på att det blir bra ljud. En tekniker för PODAR och medhörning kommer att finnas på scen. Dom som har sina egna digitala ljudmoduler kan använda dessa och koppla in via ett rent ljud i PODen. Instrument (även synthar och slagverk), notställ, multieffekter/ gitarrsynthar och övriga tillbehör måste ni själva ta med er och gitarrister rekommenderas ha en gitarr i reserv (brukar kunna lösa sig gitarrister emellan om man frågar). "Akustiska gitarrister" har stor fördel i att ha med sig en gitarr med inbyggd mikrofon

OBS! Alla grupper som har vänsterhänta trummisar måste kryssa i detta i anmälan!

Musik Direkt är öppen för musik av alla genrer och bedöms enligt följande kriterier. All bedömning skall ställas i relation till olika genrers och stilars förutsättningar.

  1. Musikalisk kvalitet 1-10 p

Här bedöms det musikaliska materialet och hur det framförs, som t ex skickligheten på respektive instrument, intonation, samspel, klang, balans, ensemblekänsla osv. Kort och gott; det skall låta bra!

  1. Kommunikation och utstrålning 1-5 p

Att verkligen kommunicera med musik är ett utmärkande drag för Musik Direkt. Här bedöms uttrycket och hur musiker/grupp lyckas med att nå ut till publiken.

  1. Originalitet och personlig tolkning  1-5 p

Oavsett om man framför egna kompositioner eller andras musik bedöms den personliga tolkningen och originaliteten. Renodlade plagiat belönas inte i Musik Direkt.

  1. Sceniskt helhetsintryck  1-5 p

Framträdandet skall vara välrepeterat, förberett och genomtänkt, som t ex när det gäller entré, sorti, start/stop, programmets sammansättning och disposition m.m. Här bedöms också eventuell scenklädsel, rörelser/koreografi, presentation/mellansnack etc.

 

 

 

 

Soundcheck är INGET "Gen-rep". Utnyttja tiden med disciplin för att nå balans i den medhörning som finns för er på scen. Var noggrant förberedda med att vara "stämda", ha ordning på rekvisita samt i övrigt veta vad ni behöver testa innan ni kliver på scenen. Tiderna är beräknade efter gruppstorlekar och utrustning Var beredda minst 15 min före er egen tid!

Alla måste passa sina soundchecktider med framförhållning, men för alla som soundcheckar efter samling/info gäller att man ändå är på plats senast 14.30.

Soundcheck är INTE "Gen-rep". Utnyttja tiden med disciplin för att nå balans i den medhörning som finns för er på scen. Var noggrant förberedda med att vara "stämda", ha ordning på rekvisita samt i övrigt veta vad ni behöver testa innan ni kliver på scenen. Tiderna är beräknade efter gruppstorlekar och utrustning Var beredda minst 15 min före er egen tid!

Sign up for Musik Direkt today!

Are you between 13 and 21 and is passionate about music? Then this is where you need to be. Sign yourself or your band up today and join us in Musik Direkt 2017!

Sign up for Musik Direkt 2017, Swedens biggest live competition for young musicians.

This is where you sign up for Musik Direkt. Remember that at least 50% of your group has to live in the region where you sign up. Members have to be born between 1994 and 2002 to be allowed to participate.

Rules

Musik Direkt is open to musicians between the ages of 13 and 21, and to be allowed to participate in Musik Direkt 2017 you have to be born between 1995 and 2003. This also includes any backup musicians and conductors. If you’re unsure about your eligibility, contact your local producer.

At least half of the members of your group has to be living in the region where you are participating. Every individual can sign up and participate with 2 groups max. If you’re unsure, contact your local producer.

From the last day of sign ups and forward any changes of band members or composition of the group has to be approved by the local producer. You are not allowed to replace band members between the regional finals and the Imagine Sweden National finals.

Every act in Musik Direkt will get 10 minutes on stage, including any presentations and talking between songs.

Pre recorded backing tracks is allowed.

Participating groups can have as many members as they like, but to be able to advance to the Imagine Sweden National Finals you can’t be more than 8 members.

Any one group or band can only qualify themselves to the national finals twice.

Any performance might be recorded on film and you will likely be photographed during the competition. This material can be published at the discretion of Musik Direkt and The Imagine Sweden national finals online and in print.

All participants must follow the rules set up.

No participants in Musik Direkt can put any claims of payment on venues, producers or media during the competition.  Travel expenses and housing during the competition is paid for by your local producer. Musik Direkt does not pay for any expenses during the travel.

Soundcheck – ett sista tillfälle att repa eller?

När man har en spelning så har man oftast en soundcheck innan, eller åtminstone en ”linecheck”. Den är endast till för att man ska få en bra lyssning på sig själv och sina medmusiker så att man kan göra ett bra jobb. En trygghetsgrej så att man slipper vara osäker. Man får INTE tro soundcheck som ett sista genrep eftersom man är begränsad i tid - för en grupp brukar det röra sig om 15 minuter och en akustiskt konstellation max 10 minuter. Repar gör man i replokalen.

Utsatt soundchecktid: Man blir oftast tilldelad en soundcheck tid innan man kommer till spelningen. Då bör man vara där en god stund innan och har sett till så att allt funkar och är iordningställt. Stämt instrument, kollat sladdar, sett till att man har fräscha batterier, kollat ut vart man ska stå på scenen etc. men man får vara beredd på att det inte börjar i exakt utsatt tid, saker brukar strula o så. Men att man är där själv och är beredd. Har man speciella önskemål om soundchecktid så behöver detta begäras med lång framförhållning (1-2 veckor)

Under soundcheck: Var inte blyg, för en dialog med ljudteknikern om hur ni vill ha det, han/hon är där endast för din skull! Han/hon är nöjd först när du/ni känner att det är bra. 

Ordna inställningar: Man bör ha en klar bild i huvudet kring vilket gitarr/basljud man vill ha som passar till den musikstil som man väljer att framföra. Oftast så rör det sig om att man använder ett kompljud och ett sololjud. Ibland kanske ytterligare ett ljud om man är gitarrist. På de 2 låtar som en akt allt som oftast bara har tid att framföra under 10 minuters speltid, så kan det vara smart att tänka så enkelt som möjligt, eftersom alla moment tar tid att prova. När man har kollat av sitt gitarrljud och är nöjd inte står och småspelar. Det sinkar bara och alla blir less. Då väntar man på att teknikern ber en att spela så att han kan se till att utljud och scenljud låter så bra som det går. 

Egen lyssning: I Musik Direkt finns möjlighet att ha en egen medhörning. Där man kan ställa sin lyssning individuellt via en egen monitor som ligger på golvet framför där man står. Och under soundcheck ska man se till att man har en bra ljudbild i sin egen lyssnin, men framför allt ska man ha lyssning på det som är viktigt att kunna stödja sig själv på. Som sångare behöver man ha ackordsinstrument som anger ton snarare än baskagge, och som trummis kan man behöva mest bas och gitarr för att sitta ihop rytmiskt. I Västernorrland använder vi Line6-PODar istället för gitarrförstärkare, men vi servar också med en tekniker som hjälper till att ställa in riktigt bra ljud. Vi änvänder oss också sedan 2006 av digitala trummor. Vi kör också med trådlösa system för gitarrer och bas. Vill man ha en egen digital ljudmodul så funkar det utmärkt, men man får vara beredd på att där koppla upp instrumentet med kabel.

Mer v/s mindre: Anledningen till digitala val när det gäler ljudkällor/instrument är för att kunna hålla ljudvolymer nere på scenen och att ni som musiker inte ska behöva spela med hörselskydd. Kan man hålla nere scenvolymen så kan man också ratta ett bättre ljud ut mot publik där man får använda hela PA´t. Det kan ändå många gånger bli starkt ljud på scenen, men då behöver man ställa sig frågan - Vilka instrument kan jag sänka i min monitor men ändå göra ett bra jobb? Många gånger då musiker bara ber om mer och mer av allt i monitorerna så blir det oftast pannkaka av allt, man står med sina ”gula proppar” och tycker allt låter luddigt och svagt. Då är första tipset att skaffa sig ett par bra öronproppar som dämpar linjärt över frekvenserna och inte som dem gula som mest dämpar diskant och låter dovt. Antingen gjuter man ett par, som är absolut bäst, eller så köper man ett par på musikaffären som är gjorda för musik, eller så har apoteket billiga bra proppar som inte dödar diskant och ljudvolym så att man måste ha vansinnigt starkt på scen. Har man då ett par sådana proppar som är anpassad för musik och inte verkstad så har man först bra möjlighet att få en bra lyssning.

Efter soundcheck: Nu sparar monitorteknikern alla inställningar som berör din/er akt så att det kan återskapas med exakthet när ni kommer tillbaka och ska tävla på kvällen. Instrumentväskor, kläder och övrig utrustning plockas så snabbt som möjligt bort från scenen för att ge plats för nästa akt som ska soundchecka. På de flesta ställen finns logeutrymmen som antingen är gemensammt eller kan upplåtas för en enskild akt, och där förvaras all personlig utrustning. 

Efter spelning: så ska man också försöka att ”städa av” sin utrustning så snabbt som möjligt, och de trådlösa system som används lämas tillbakatill scentekniker. När man gjort sitt framträdande så ingår det att man får man prata med konferencieren och exponera sig lite mer, under tiden som det roddas om för nästa akt. Var uppmärksam på hur scentekniker rör sig på scenen så att det ges plats för förflyttning av instrument eller annan utrustning som ska grupperas av eller in. 


Personer/roller:

Ljudtekniker (FOH) –  Sköter ljudet mot publik vid mixplats ute i salongen/lokalen.

Ljustekniker –  Sköter scenljuset, oftast från mixplats.

Monitortekniker – vid större konserter så finns ofta det en dedikerad monitortekniker och mixer på scenen som ställer in scenljudet i monitorerna. Vid mindre arrangemang är det oftast FOH-tekniker som sköter om både utljudet och scenljudet.

Roddare, stagehand, scencrew, mikman – Hjälper till att bära och se till att allt funkar på scenen.

Arrangör –  Den som har det totala ansvaret för arrangemanget.

Scenchef –  Har övergripande ansvar för scenen.

Konferencier – Den person som från scenen presenterar arrangemanget 

 

Ordlista:

Soundcheck - Där man kollar så att allt låter som det ska, på scen och från scen till publik

Linecheck – Lite snabbare variant av en soundcheck, ofta på festivaler, innan gig bara, oftast endast      scenljud

Backline – Förstärkare, trummor och micar etc.

Handinstrument – Gitarrer, basar, keybords & cymbaler etc.

Medhörning (monitor) – Små vinklade högtalare som man har sin egen lyssning i.

Linebox – En liten dosa som man ofta kopplar in bas, syntar och akustiska instrument i.

F.O.H. (front of house) – Mixplats, FOH  R. = höger sett från mixplats

Stage R/L – Stage R = höger sett från scenen. Oftast tvärtemot FOH

Wedge – Annat ord för medhörningshögtalare, eftersom oftast är medhörningarna vinklade.

XLR-kabel – Mickabel, tre-polig.

Tele-kabel – ”Gitarrsladd”

Rca – Vanliga stereosladdar, ofta röd/svart el. röd/vit. Röd markerar oftast R

F – Right = Höger

L – Left = Vänster

O/H – Over head = överhängsmickar för tex. Trummor.

Minitele - ”Hörlurs-sladd”

Loge – Artistens ”kryp in” innan och efter gig där man kan förvara sina instrument och kläder under Get in – När man förväntas att dyka upp för att få information.

Load in – När man ska lasta in utrustningen, ev. med hjälp.

Gage – Ersättning för spelningen. SKA vara förhandlad om innan!

Gig – Spelning.

System – Medhörningssystem. Hur många separata lyssningar man kan få.

Strap – Gitarrband så att gitarren kan hänga över axeln.

Gaffa – Bred kraftig tejp, används till allt. Ett måste på varje scen.

Backdrop – Tygskynke som hängs i scenens bakkant, ofta med bandets namn eller logotyp på.

Backstage – Område bakom scenen där endast personal och artister har tillträde.

Trumpodie – En liten upphöjd scen på scenen dedikerad för trummor.

Decibel – Förkortas oftast db och är den enhet som används för ljudstyrka.

Ekvivalent värde i db – Används för att ge ett medelvärde på ljudstyrkan under en konsert. 

Merchandise – T.ex. T-shirts, CD, badges som säljs av artisten.

Dimmer – Apparat som styr ljusstyrka och styrs via ljusbordet

Olika ljuskällor – Led, Par 64, Blinders

Arrangeras av Scenkonst Västernorrland

Västernorrland                                                                                                          Musik Direkt är Sveriges bredaste livemusiktävling för unga musiker 13-21år men i första hand är Musik Direkt ett kalasbra speltillfälle med bra tekniska och publika förutsättningar - det är på riktigt! Det är också en bra mötesplats där man enkelt kan knyta kontakter som kan leda vidare till fler musikaliska upplevelser - om man vill. Musik Direkt i Västernorrland är ett projekt som ägs och drivs av Musik Västernorrland. Musik Direkt har funnits här i länet sedan 1991 och arrangeras sen dess varje år i tre etapper med deltävlingar, en länsfinal samt en riksfestival. Musik Direkt är kopplat till ett internationellt nätverk - Imagine - via Jeunesses Musicales Sverige, vilket innebär att utbyten mellan olika länder och en internationell tävling arrangeras varje år. Den tävlingen har vunnits av Sverige 2 gånger och den allra första av gruppen Algot från Västernorrland.

Kontakta oss


Jörgen Åslund

Box 105
85103 Sundsvall

070-6887170

jorgen.aslund@scenkonstbolaget.se

Årets tävlande

Här listar vi alla som hitills blivit godkända för att tävla i årets tävling.

Esper

Nyheter från Västernorrland